|
|
|
|
W 1972 r ruszyła wielkoseryjna produkcja Fiata 126p.Wzorem zagranicznych fabryk,
a także warszawskiego FSO w zakładach w Bielsku Białej zaczęto zastanawiać się nad powołaniem
do życia specjalnego działu zajmującego się sportem samochodowym.
W styczniu 1975 roku Sobiesław Zasada już wtedy trzykrotny mistrz Europy,
postanawia udowodnić,że licencyjny samochodzik rodem z Bielska - białej jest w stanie pokonać trasę rajdu Monte Carlo.
Wspólnie z Longinem Bielakiem,też byłym zawodnikiem rajdowym i wyścigowym wystartowali (poza konkursem,ponieważ maluch nie miał jeszcze homologacji)
do słynnej rajdowej imprezy reklamując
dodatkowo polski olej silnikowy Selektol Super Plus.I przejechali trasę rajdu Monte Carlo w czasie
założonym przez organizatora! To musiało zaowocować. Po powrocie narodził się dział Sportu
Samochodowego przy OBR SM.Inicjatorem pomysłu był inż.Zbigniew Klimecki.To dzięki jego namową
dyrekcja FSM postanowiła bacznie przyjrzeć się polskim rajdom.
|
|
|
Pierwszym wyzwaniem dla zespołu stała się organizacja serwisu
dla Sobiesława Zasady,który miał wystartować w wyścigu na szczecińskim torze Magnolia.Zadanie było o tyle nietypowe,że
Zasada startował na Fiacie 126 z silnikiem Steyr Puch 650 TR.
W tym samym 1975 roku Fiat 126p 600ccm grupy 1 (odpowiednik dzisiejszej grupy N) otrzymał decyzją
FIA homologację.
Co ważne obowiązywała ona już od stycznia 1976 roku,
a więc można było tym autem rozpocząć starty od nowego
rajdowego sezonu.
|
Z tego powodu w mistrzostwach polski powstała pierwsza klasa markowa 126p-600.
Do pierwszego rajdu sezonu '76 odbywającego się wokół Rzeszowa Rajdu Stomilu zgłosiło się w
tej klasie aż 12 załóg w tym 2 fabryczne - Cygan/Jurzak oraz Koper/Szerejko.
Ten zimowy rajd miał być sprawdzianem dla załóg fabrycznych 980km trasy w tym 21 oesów i
2 próby górskie.Fabryczne maluchy jechały na oponach z kolcami S-9 z Dębicy.
Po 19 godzinach rywalizacji obie załogi fabryczne dojechały na metę Cygan/Jurzak na 2 miejscu
i Koper/Szerelko na 5 miejscu.Wygrała załoga Lubiak/Szczepaniak,której zaproponowano starty w
ekipie fabrycznej.
Następny w kolejności Rajd Krakowski Kormoran,a także ostatnią eliminację Rajd Polskiego Fiata
(1260km) w klasie markowej wygrał Wiesław Cygan,zdobywając tym samym mistrza Polski.
Ciekawostką jest fakt,iż 1976 roku 2 fabrycznie przygotowane maluchy wystartowały także w
zawodach o charakterze dzisiejszego rallycrosu.
|
|
Rok 1976 to dla OBR także nawiązanie współpracy ze
stajnią tuningową Abarth.Zaowocowało to najsilniejszym
w historii Fiatem 126p grupy 2.
W kolejnym sezonie fabryczny zespół odniósł zwycięstwo w
rajdzie Stomilu.Debiut grupy 2 zakończył się pechowo awarią
hamulców w rajdówce załogi Cygan/Jurzak uniemożliwiła im
osiągnięcie mety. Do udanych nie należał także start w Rajdzie
Polski - Samochód Cygana pozostał na trasie drugiego etapu z
uszkodzonym silnikiem.
|
|
|