Największym osiągnięciem inżynierów OBR stał się
Fiat 126p grupy 2.Ta niezwykle mocna rajdówka po raz
pierwszy została zbudowana w 1977roku.Jako bazę do jej
stworzenia wykorzystano Fiata 126p - 600,czyniąc w nim
wiele modyfikacji,gdyż przepisy 2 grupy dopuszczały wiele
ingerencji.Już wizualnie rajdowy maluch różnił się od
swojego seryjnego odpowiednika.O 35mm poszerzono,
bowiem nadkola poprzez zastosowanie specjalnych
nakładek,co było wymuszone zastosowaniem szerszych kół.
Te zaś wyposażone były w 4,5 calowe obręcze (zarówno
stalowe jak i ze stopów lekkich cromodora) oraz opony o
rozmiarze 155/70 - SR 12.
|
Z przodu auta zastosowano 4 dodatkowe reflektory - 2 drogowe Cibe z halogenowymi żarówkami
100W każda oraz 2 przeciwmgielne o mocy 45W.Zmodyfikowano również wnętrze,zabudowywując
w nim pełną klatkę bezpieczeństwa,obejmującą również górną krawędź przedniej szyby.
Zawodnicy ścigali się w fotelach kubełkowych zapięci w pasy Klippan. Aby zminimalizować
wagę pojazdu wymontowano wszelkie zbędne elementy w tym tylną kanapę.
|
Przedewszystkim konstrukcja silnika doczekała się dużych przeróbek.
Standartowy gaźnik zastąpiono wyczynowym,dwugardzielowym,poziomo zamontowanym modelem
Weber 45DCOE.Na jego potrzeby skonstruowano specjalny,odlewany z lekkich stopów układ ssący.
Powiększono znacznie średnicę grzybków zaworowych oraz wykonano kuty wałek rozrządu o
zwiększonych wzniosach krzywek 7,1mm.Z uwagi na zwiększenie średnicy zaworów oraz ich skoku,
inżynierowie zastosowali również wyczynowe kute tłoki o zmniejszonej wysokości, poprzez co uzyskali
znaczny przyrost stopnia sprężania mieszanki paliwowo powietrznej 9,5.Tak wysilony motor wymagał
oczywiście specjalnego chłodzenia.Dlatego obok specjalnego odlewanego ze stopów lekkich
wentylatora o zmienionym przełożeniu 1:1,postanowiono zastosować chłodnicę oleju.
Całości przeróbek dopełniał rajdowy układ wydechowy oraz porzeczny drążek stabilizacyjny drgań
silnika.Zastosowano także elektryczną pompę paliwa oraz drugą linkę gazu.
Aby w pełni wykorzystać moc i moment obrotowy zmieniono również układ przeniesienia napędu.
W 4 biegowej skrzyni biegów wprowadzono krótsze sportowe przełożenia,odchudzono koło
zamachowe,a sprzęgło zaadoptowano z Fiata 127.
Całość zespołu napędowego chroniła duraluminiowa płyta o zmiennej szerokości w zależności
do rodzaju nawierzchni.
Tak przygotowany fabryczny fiat 126p-600 osiągał moc 46-50 KM przy 7600-7800 obr./min
Przy masie 575kg jego prędkość maksymalna oscylowała w granicach 140-150 km/h.
|